wanneer komt het afscheid van Java?


Wij gebruiken Sportlink in onze vereniging heel breed: alle bestuurs- en commissieleden hebben minimaal leesrechten om snel even iets op te kunnen zoeken. Ik krijg aan nieuwe (jonge) vrijwilligers echt steeds lastiger uitgelegd hoe ze in Sportlink kunnen komen. Java (RE) heeft echt niemand meer op z'n pc staan, dus ik houd nu echt installatie-sessies om nieuwe vrijwilligers op Sportlink te krijgen. Regelmatig zijn ze begonnen met klikken op www.sportlink.nl (Start Sportlink) en bellen me dan dat de site het niet doet of zelfs een virus bevat: ze klikken en verwachten een online portal, maar in plaats daarvan wordt er een bestand gedownload dat door Windows als 'gevaarlijk' wordt aangemerkt.


Dit kan echt niet meer!! Wanneer kunnen we een overgang naar een volledige webbases omgeving verwachten? Bij voorkeur responsive, want ik heb ook steeds meer vrijwilligers zonder pc/laptop, maar alleen met smartphone of tablet!!


@Ernst

Wat betreft de toekomst van JAVA hoef je je geen zorgen te maken.

Dat wordt meer gebruikt dan je weet en ziet.


En als je je vrijwilligerswerk niet meer op de spullen van je werkgever kunt uitvoeren, dan zou ik bij de vereniging aankloppen voor een laptopje waarop wel JAVA kan worden geïnstalleerd en je met Sportlink kan werken.


Ik denk dat Sportlink wel naar Web-based zal gaan bewegen.


Algemeen:

Zou mooi zijn als support zich op dit forum ook laat horen.

Dat geeft duidelijkheid en hoeven de gebruikers niet telkens ongeveer hetzelfde te herhalen.


De behoefte om platform onafhankelijk en op elk device de Sportlink applicatie te kunnen gebruiken is wel duidelijk.

Of het handig is op je smartphone, ook al heb je één zo groot als ongeveer de kleinste tablet, kun je je afvragen.

Maar dat zal gebruikerservaring zijn.  ;--)



Dan maar even een stukje officiele tekst van de java.com site hieronder en 2 zinnen uitgelicht: 1) modern applications that still use Java are likely to include Java with the application instead of expecting that you already have it in your machine. 2)for personal desktop use, through at least the end of 2020. Oracle recommends you contact your application provider for details on how they plan to continue to provide application support to you after that date. -Als vereniging/non profit zou je dus eigenlijk nu al een betaalde license moeten hebben. Gebruik via ‘personal desktop’ is dus formeel al niet toegestaan. Gehele stukje hieronder: Do I need Java on my computer, what version and under what license? If you are a CONSUMER: Most modern websites no longer require that the user have Java on their systems, and modern applications that still use Java are likely to include Java with the application instead of expecting that you already have it in your machine. In most instances, the Java-based applications you run are licensed separately by a company other than Oracle (for example, games you play on your PC are likely developed by a gaming company). If an application includes Java you might not be able to tell that it is a Java-based application. If an application requires that you provide a copy of Java it will list so in the application's documentation under requirements or pre-requisites. If you still run applications that assume that you will keep Java updated yourself, you will continue to have access to Oracle Java SE 8 updates as you do today, for personal desktop use, through at least the end of 2020. Oracle recommends you contact your application provider for details on how they plan to continue to provide application support to you after that date. Note that releases after Java SE 8 are not intended for consumer desktop use.

@Ernst

Ja, Oracle komt nu uit de kast met het licentiebeleid voor JAVA (hebben ze enkele jaren geleden overgenomen).

Nu zijn de licentievoorwaarden van Oracle nogal complex en ondoorzichtig en zijn de licentiekosten doorgaans nogal fors, bij het absurde af.


Als je een applicatie afneemt van een leverancier met daarin opgenomen een java component die op je eigen hardware gaat installeren, mag je aannemen (check altijd goed) dat de licentiekosten daarvoor door de leverancier aan Oracle worden afgedragen en allicht worden doorberekend in de prijs van het product dat je afneemt.


Wat betreft Java in relatie tot Sportlink wordt geen gebruik gemaakt van Java SE, maar kun je volstaan met de Java JRE versie.

Die mag je volgens mij licentievrij nog blijven gebruiken.

En Oracle stelt ook nog een OpenJDK ter beschikking

Wat wellicht een dingetje wordt is dat Oracle geen (gratis) support  meer geeft voor JRE en OpenJDK


Sportlink weet van de ontwikkeling op JAVA gebied en ik ben er wel gerust op dat hierop wordt geanticipeerd. Anders heeft sportland die gebruik maakt van Sportlink een uitdaging erbij.

Volgens mij is de discussie over licenties etc. niet zo relevant. En er is al helemaal geen vereniging die aan al haar vrijwilligers een "laptopje" uit gaat delen.


Het gaat erom dat Sportlink niet meegaat met de tijd. Jongeren zijn de toekomst van elke vereniging. Die moeten we aanhaken, actief krijgen en houden. Jong volwassenen, die niets meer hebben met een laptop. Die leven op een mobiele telefoon. Of een tablet. Java is hoe dan ook niet op elk merk mobiel apparaat te hanteren. En we leven niet in luxe mbt vrijwilligers. We moeten het ze eenvoudig maken, niet moeilijk.


Dit is waar Sportlink schromelijk tekort schiet. Het leeft in luxe, kent in voetballand geen concurrentie en de traagheid waarmee ook hier voortgang geboekt wordt zegt alles. Er is geen noodzaak.


Ik volg ook nog een topic over sponsoren bijv. Al jaren wordt er gevraagd om te kunnen factureren vanuit de sponsormodule. Klinkt logisch. Maar er gebeurt niets.


Het zou fijn zijn als Sportlink dit soort handschoenen eens op zou pakken en echt vanuit gebruiksgemak zou denken. Vanuit de vrijwilliger die zo belangrijk is voor ons en die zo schaars is. En niet vanuit allerlei andere gedachten die wat mij betreft veel minder toevoegen. In de sponsoren discussie is sprake van een poll waarbij het registeren van vriendschappelijke wedstrijden een belangrijk onderwerp bleek. Het moeilijke van een poll, en dat respect moet ook ik Sportlink betuigen, is dat het resultaat afhankelijk is van de mensen die het invullen. Wellicht in dit geval vaak vanuit de wedstrijdsecretaris rol? 


Hoe dan ook, gebruiksgemak is vele malen belangrijker. Een webversie dus, die op elk apparaat goed werkt. En sponsoren, lijkt me ook niet gek, die zijn toch ook mega belangrijk vanwege de inkomsten die ze genereren. En zo'n optie zou ook nog eens bijdragen aan betere boekhoudingen.

@Marcel

Wij beperken toegang tot Sportlink aan personen met een 'sleutelrol' binnen de vereniging zoals bijvoorbeeld groepsleiders die ook de indeling doen.

Trainers en leiders hebben geen toegang. Zij kunnen gebruik maken van de voetbal.nl app om te communiceren met hun teamleden.

Dus zeker niet alle vrijwilligers hebben een laptop nodig.


In kader van AVG is het ook niet wenselijk dat zoveel personen toegang krijgen tot gegevens van alle leden.


Verder kan ik me helemaal vinden in je betoog, met uitzondering dat Sportlink geen concurrentie zou ondervinden.


Door de bond (KNVB in ons geval) zijn we verplicht Sportlink te gebruiken.

We moeten ook eerlijk zijn en constateren dat het ook voor verenigingen het werk op meerdere vlakken gemak heeft gebracht, werk vereenvoudigd en versneld en communicatie en presentatie heeft verbeterd.


En ja, er kunnen nog hele goede verbetering worden opgepakt.


Als het gaat om modules als contributie, boekhouding, web, app, tv, spelervolgsysteem, planning vrijwilligers, veldindelingen, …,  zijn er zeker wel concurrerende partijen.


En ja, Sportlink zal er hard aan moeten trekken om verenigingen die nu gebruik maken van dit soort modules aan boord te houden.


Je merkt aan relatief veel functionaliteit dat het door de bril van de bond is gemaakt en gepositioneerd binnen de applicatie.

En dat is zeker gezien vanuit de vereniging niet altijd even logisch, slim en dekkend voor de manier waarop er binnen vereniging wordt gedacht en gewerkt en de informatie die men daarbij wil gebruiken / vastleggen.


Het zou daarom ook goed zijn wanneer er meer gekeken wordt van het gebruik door verenigingen en niet dat de bonden altijd leidend zijn.

Uiteindelijk zijn de bonden er voor de vereniging en niet andersom en betalen verenigingen mee aan de ontwikkeling van Sportlink door de gelden die ze aan de bond moeten afdragen.


Het afscheid van Java zal zich voorlopig niet aandienen.
Sportlink kan daar wel een andere keuze in maken, die zeker niet minder veilig hoeft te zijn en ook niet een beperking aan functionaliteit met zich mee hoeft te brengen.


Ik zie dat dit draadje al lang loopt. Jammer genoeg is er nog geen web based versie van Sportlink beschikbaar. Ik heb steeds meer moeite mijn (inmiddels verouderde) laptop aan de praat te houden en hoop toch snel op mijn chromebook gebruik te kunnen maken van Sportlink. Dat zou de taken toch een stuk vereenvoudigen (en versnellen, die laptop opstarten vraagt om engelengeduld).

in een nieuwsbrief heeft Sportlink aangekondigd om in kleine stappen te gaan bouwen aan een web based versie. je kon je opgeven voor een klankbord/werkgroep daarover. maar ze beginnen niet met de ledenadministratie, maar met wedstrijdzaken. Ik ben benieuwd...


Hmm, geen nieuwsbrief daarover geleden.
Waarom geen enkele recente reactie van Sportlink zelf op de gestelde vragen?

Wij worden door de Nevobo gedwongen om Sportlink te gebruiken voor de ledenadministratie van onze volleybalvereniging, terwijl ze voor wedstrijdzaken wel een website hebben. 
De twee systemen worden op de achtergrond gedeeltelijk gesynchroniseerd. (wel namen en adressen, maar bijvoorbeeld geen rugnummers)

Om een goed totaal overzicht te krijgen maak ik uit beide systemen regelmatig een dump, die ik dan weer in database importeer.
Niet handig allemaal, zeker gezien het feit dat we best flink voor Sportlink betalen.

Heeft mij ook wel enigszins verbaasd dat met wedstrijdzaken is gestart.

Je zou toch zeggen ledenadministratie is de basis.

Voor de verenigingen wel in elk geval.

De bonden voelen daar "de pijn" minder van omdat de synchronisatie naar de bondsapplicatie wel in stand blijft en dus wordt gevoed met de gegevens van leden.


Aan de andere kant wordt wedstrijdzaken deel wellicht intensiever gebruikt, al wordt er in elk geval bij de KNVB wel gebruik gemaakt van een digitaal wedstrijdformulier en wedstrijdzaken app die op mobiele devices draait waarbij is aangegeven dat PC en papier verleden tijd zijn.

De frustratie van het gebruik van Sportlink met Java is herkenbaar. Ik heb mij jarenlang met mijn oude laptop weten te redden (laptop is inmiddels 11 jaar oud). Plugins voor Windows Vista worden al jaren niet meer ondersteund, maar ik had op deze laptop in elk geval Java staan en kon met wat moeite de ledenadministratie voor de bond (Reddingsbrigade Nederland) bijhouden. 
Inmiddels krijg ik vanwege de verouderde computer geen updates meer geïnstalleerd en Sportlink niet meer geopend op de laptop. 
Een nieuwe laptop, waar ik hopelijk weer 10 jaar mee vooruit kan, gekocht en daarbij krijg je allereerst de melding dat Sportlink al onveilig wordt gemarkeerd en vervolgens blijkt Java niet te werken op mijn 64-bits laptop. 

Dit is echt niet meer van deze tijd en de frustraties die het oplevert zorgt er zeer zeker niet voor dat je op eenvoudige wijze je vrijwilligers kunt behouden!

Alle gebruikers roepen dit al jaren, maar er gebeurt helemaal niets. Ook zelden een reactie van Sportlink.

Hoi Diana, 


Zou je ons even kunnen bellen op 0800-7700500 dan kunnen wij je helpen om Sportlink werkend op je laptop te krijgen. Zeker op een nieuwe laptop mag dat geen problemen geven en helpen wij je graag. 


Groet,

Inge 

Leggen jullie dan aub ook uit dat als je het voor een club/vereniging gebruikt het 'bedrijfsmatig' is en je formeel een betaalde licentie bij Java moet aanschaffen. Ik hoop echt dat de huidige ontwikkelingen snel worden doorgezet, want verwacht echt dat we over een tijdje niet meer bij onze ledenadministratie kunnen :-) 

@Inge, het is mij inmiddels gelukt na een aantal trucs die ik liever gewoon niet uitvoer. Maar goed, zal toch er voor moeten zorgen dat we de ledenadministratie actueel kunnen houden.


Aan de overige topiclezers. Na mijn contact met de servicedesk van Sportlink kreeg ik de volgende reactie. Laten we hopen dat dit 'cloudbased' platform er snel komt.


Beste Diana,


Bedankt voor je feedback. Wij zijn inmiddels bezig met een cloud-oplossing. Nog heel even je geduld hiervoor.

Van die cloud-based oplossing is mij verteld dat er hard aan gewerkt wordt en ergens in 2021 beschikbaar zou moeten komen. We wachten allen met smart denk ik.......

Inloggen of registreren om een reactie te posten