wanneer komt het afscheid van Java?


Wij gebruiken Sportlink in onze vereniging heel breed: alle bestuurs- en commissieleden hebben minimaal leesrechten om snel even iets op te kunnen zoeken. Ik krijg aan nieuwe (jonge) vrijwilligers echt steeds lastiger uitgelegd hoe ze in Sportlink kunnen komen. Java (RE) heeft echt niemand meer op z'n pc staan, dus ik houd nu echt installatie-sessies om nieuwe vrijwilligers op Sportlink te krijgen. Regelmatig zijn ze begonnen met klikken op www.sportlink.nl (Start Sportlink) en bellen me dan dat de site het niet doet of zelfs een virus bevat: ze klikken en verwachten een online portal, maar in plaats daarvan wordt er een bestand gedownload dat door Windows als 'gevaarlijk' wordt aangemerkt.


Dit kan echt niet meer!! Wanneer kunnen we een overgang naar een volledige webbases omgeving verwachten? Bij voorkeur responsive, want ik heb ook steeds meer vrijwilligers zonder pc/laptop, maar alleen met smartphone of tablet!!


In reactie op mijn ticket heb ik het volgende antwoord gehad: "Op dit moment zijn wij in de laatste testfase beland voor de eerste release van de Sportlink Club webapplicatie. In deze webapplicatie zal er een stuk ledenbeheer en wedstrijdzaken te beheren zijn vanaf een nieuw ingericht Sportlink systeem, dat via bijvoorbeeld de IPad te benaderen is. Er is op dit moment nog geen definitieve releasedatum bekend, maar zodra deze bekend is, dan wordt dit via onze website en nieuwsbrief gecommuniceerd."


3 personen vinden dit leuk

Het is een beetje lachwekkend verhaal aan het worden. Al jaren en jaren beloofd Sportlink webbased te worden. Er is niets van te zien. Totaal geen communicatie of planning vanuit Sportlink hierover. Alleen vage beloftes.

Sprotlink is, zeker in het weekend, een zeer trage applicatie.


Vraag blijft: wanneer webbased???


2 personen vinden dit leuk

Het zou goed zijn wanneer Sportlink informatie actualiseert en transparant is over het al dan niet afscheid nemen van JAVA.
Communiceer wat de plannen zijn en het tussentijds verloop (als ontwikkelingen goed gaan, de successen en ook de tegenvallers en stel dan verwachtingen bij).

Alleen dan houdt je gebruikers betrokken en wordt bijgedragen aan de adoptie van (het voor vele verenigingen verplichte) gebruik van Sportlink.

Gebruikers in het ongewisse laten is doorgaans dodelijk voor de motivatie, in dit geval van vrijwilligers die misschien wel gaan afhaken bij een vereniging of de oplossingen buiten sportlink gaan zoeken.


2 personen vinden dit leuk

Dat eeuwige vreselijk ouderwetse argument over browsers is echt zo niet meer van deze tijd. De hoeveelheid tijd die inmiddels is verstreken is enorm. Het seizoen daarvoor is me ook al eens zo'n verhaal verteld....heb geduld. Ik weet niet wat ik met geduld moet als ik allerlei vrijwilligers heb die niet in Sportlink kunnen. Of moeten we ze allemaal een laptop aanschaffen vanwege een achterhaald Java verhaal? Op de achtergrond druk in de weer met een html versie klinkt dan ook niet bijzonder hoopvol. Wat is dan concreet te verwachten? Hoe lang duurt dit nog? Als ik het al twee jaar hoor vertellen en je nu vertelt dat er geïnventariseerd wordt, het eerste dat je zou doen lijkt me, wekt dat weinig vertrouwen.


1 persoon vindt dit leuk

en wat te denken over het toenemend aantal chromebooks?! ga er maar aanstaan om hierop JAVA te installeren!!!!  


1 persoon vindt dit leuk

Dit is wat ik kon vinden

Informatie over het nieuwe Sportlink Club (web-based) - Sportlink


Vraag me af of iemand van Sportlink nog wel de berichten volgt op de community.
Minste is om toch wel een keer een bericht achter te laten vanuit support.

De laatste reactie van Sportlink in dit onderwerp is van 2 jaar geleden.


1 persoon vindt dit leuk

Info op hun homepage is ook alweer van 5 augustus 2021. 

Je kan ze mailen, maar ook dat helpt echt niet. De bonden zouden zich eens druk moeten maken. Of er moet een andere partij opstaan die dit wel kan. 



1 persoon vindt dit leuk

Zelf ben ik ook wel de mening toegedaan dat de Sportlink applicatie naar een echte SAAS (software as a service) oplossing zou moeten migreren.


Binnen ons bedrijf wordt een first cloud strategie gehanteerd waarbij o.a. het personeelssysteem als SAAS wordt afgenomen en medewerkers via een internetverbinding hun salarisgegevens kunnen inzien, verlof regelen, financiële keuzes kunnen maken met het individueel keuze budget etc.

Daar gaan dus nogal wat vertrouwelijke zaken over het lijntje.

De techniek om dit veilig te doen is wel aanwezig.

En JAVA, hoewel de laatste jaren in bezit van Oracle, staat/stond redelijk synoniem voor 'lek'.

Is wel verbeterd overigens, maar de frequente updates zijn er niet voor niets.


1 persoon vindt dit leuk

Op https://www.sportlink.nl/informatie-over-het-nieuwe-sportlink-club/ staat een Youtube filmpje gemaakt op 9 januari 2020 waarin een komplete webbased versie word gepresenteerd. Ruim 2 jaar later is er nog niets van te zien. Ik begrijp dat je wilt testen maar je moet ook besluiten uit te rollen. Wij (alle verenigingen) hebben met zijn alle er behoefte aan, want Java word wel erg problematisch.


1 persoon vindt dit leuk

Nou, blijkbaar is het zover: https://www.sportlink.nl/producten/hetnieuwesportlink/. Het wordt in fases uitgerold:

  • In februari starten we met de uitrol voor korfbal;
  • Eind april zijn alle korfbalclubs over;
  • Tussen mei en december krijgen andere sporten/andere verenigingen toegang tot het nieuwe Sportlink Club. Op deze pagina plaatsen we tzt nieuws welke sport wanneer van start kan. En we schrijven de beheerders van alle clubs (dus ook van jouw vereniging) ruim bijtijds aan;
  • In december 2024 kunnen alle 6.000 clubs de clubzaken in het nieuwe Sportlink Club regelen.


Ik heb nog geen uitnodiging gehad, dus voorlopig nog even afwachten.


1 persoon vindt dit leuk

Goedemiddag,


Ik wil niemand pesten, maar onze club zit bij de gelukkige 1e 100 clubs die toegang hebben. Ik had vannochtend na het ontvangen van de mail nog geen toegang, maar vanmiddag wel. En mijn 1e blik op de applicatie is dat het er erg goed uitziet. Ik heb dit weekend nog gewerkt aan het invoeren van commissies in sportlink club, en die vindt ik gewoon vandaag netjes terug in de web applicatie. Ook op mobiel werkt het. Ik ga nu met diverse vrijwilligers kijken wat het voor hun zal betekenen, hoe het werkt etc. Ik zal een update posten hier als ik meer informatie heb.


1 persoon vindt dit leuk

Het blijft maar akelig stil over de ontwikkelingen met Sportlink. Beseffen jullie (allen in loondienst) wel, dat de gebruikers maar vrijwilligers zijn, die alleen maar extra tijd kwijt zijn door het sterk verouderde Sportlink? Of heerst er bij jullie de gedachte: wij hebben toch de alleenheerschappij? Als dat zo zou zijn, dan wordt het tijd, dat er via de verenigingen druk wordt uitgeoefend op de sportbonden om alternatief te zoeken. Als ik alleen al naar de KNVB kijk, dan zouden we als verenigingen best interessant zijn voor een andere IT-omgeving.

is er, 7 maanden later, iets te melden over bovenstaand? Het is niet meer te verkopen, ik heb minstens tien vrijwilligers die in sportlink moeten maar geen laptop meer hebben, zoals steeds meer het geval is. Een beetje geduld opbrengen, met alle respect, is niet echt een oplossing. De club moet draaien en dan kan niet zonder sportlink. 


Dat het een grote applicatie is, opnieuw met alle respect, is geen excuus of reden. Verzekeraars met miljoenen klanten, bijvoorbeeld, kunnen ook naar webbased omgevingen. Stabiliteit is ook achterhaald, er zijn honderden voorbeelden van grote omgevingen die prima webbased werken. 


Ik zou een update waarderen, 7 maanden later, en hoop van harte dat jullie in staat blijken met de tijd mee te gaan en de clubs op een goede manier te faciliteren. In de basis gebeurt dat faciliteren prima en naar tevredenheid, maar dit stukje technologie moet echt aangepast.

Ik zie dat dit draadje al lang loopt. Jammer genoeg is er nog geen web based versie van Sportlink beschikbaar. Ik heb steeds meer moeite mijn (inmiddels verouderde) laptop aan de praat te houden en hoop toch snel op mijn chromebook gebruik te kunnen maken van Sportlink. Dat zou de taken toch een stuk vereenvoudigen (en versnellen, die laptop opstarten vraagt om engelengeduld).

Mee eens Marcel. De door Inge genoemde strategie om zoveel mogelijk alles naar apps te brengen klinkt heel leuk, maar is niet werkbaar voor de taken aan de 'achterkant': het hele ledenbeheer, contributiebeheer, het beheer en de inrichting van Sportlink zelf etc. Daar moet gewoon een web-omgeving voor komen, zoals bijna ieder boekhoud- of ledenadministratiepakket dit heeft. Dat is niet morgen af, dat begrijp ik, maar er moet nu echt wel een keuze worden gemaakt. Ik ga anders bij mijn bond er echt op sturen om te gaan kijken naar een andere leverancier.

Inloggen of registreren om een reactie te posten